پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240517
منطقه قرمز و نارنجي در کشور نداريم/ زير ۱۰۰ فوتي هم براي ما زياد است
تاریخ انتشار : 1399/10/06
نمایش : 1303
رئيس جمهور گفت: خوشحاليم که امروز شاهد آن هستيم منطقه قرمز در کشور نداريم و منطقه نارنجي هم نداريم و بايد تلاش کنيم شرايط فعلي را حفظ کنيم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا، گفت: خوشحاليم که امروز شاهد آن هستيم منطقه قرمز در کشور نداريم، منطقه نارنجي هم نداريم و بايد تلاش کنيم شرايط فعلي را حفظ کنيم.

وي افزود: از مردمي که با همه وجود و توان کمک و پروتکل‌ها را اجرا کردند، تشکر مي‌کنم. اميدواريم شب يلدا در روند امروز کشور تأثير نگذاشته باشد.

رئيس جمهور با بيان اينکه امروز شرايط مناسبي نسبت به آنچه قبلاً پيش‌بيني مي‌شد، داريم، گفت: البته با مطلوب فاصله داريم. ۱۳۰ فوتي هم براي ما زياد است. اگر به زير ۱۰۰ فوتي هم رسيديم آن هم زياد است. بايد تلاش کنيم در استان‌ها در طول هفته فوتي و بستري نداشته باشيم.

روحاني با بيان اينکه اولين مساله پايدار ماندن وضعيت کنترل شده است، اظهار داشت: براي اين وضعيت تلاش‌هاي زيادي شده است و شرايط نسبتاً مطلوب‌تري پيش روي ماست. وقتي ايران را با کشورهاي پيشرفته مقايسه مي‌کنيم، مي‌بينيم کارکرد همه عوامل تأثيرگذار در کادر درمان ما بسيار اثرگذار است. بايد اين شرايط را حفظ کنيم.

وي تاکيد کرد: امروز شاهد جهش اين ويروس در برخي کشورهاي اروپايي مخصوصاً در انگليس هستيم. ما بايد مراقبت بيشتري در رابطه با ورودي مسافراني که از اين مناطق وارد ايران مي‌شوند، داشته باشيم تا اين ويروس جهش يافته دوباره مردم و جامعه ما را گرفتار نکند.

رئيس‌جمهور افزود: امروز فاصله‌گذاري ها تا حدي مراعات مي‌شود، در شب‌نشيني‌ها مردم مراعات مي‌کنند. هميشه بايد اين مساله را مراعات کنيم که ما در شرايط عادي نيستيم بلکه در شرايط کرونايي هستيم. مخصوصاً در ايام فاطميه بايد مراعات پروتکل‌ها را به عنوان يک وظيفه شرعي، در نظر داشته باشيم و اين هماني است که اهل بيت نيز همان را از ما مي‌خواهند.

روحاني با اشاره به مساله واکسن کرونا، گفت: معمولاً اين رسانه‌هاي ضد ايراني هر روزي يک بهانه‌اي پيدا مي‌کنند، خيلي هم پررو هستند، روي يک بهانه‌اي سوار مي‌شوند و موج‌سواري مي‌کنند و مي‌فهمند چه افتضاحي کردند و همه مردم مي‌فهمند اين‌ها دروغ گفتند و واقعيات را تحريف کردند اما اين پررويي همچنان ادامه دارد.

وي تصريح کرد: اين رسانه‌ها مدت‌ها شروع کردند به گفتند اينکه همه دنيا در حال واکسن زدن هستند و چرا ايران اين کار را نمي‌کند، چرا عقب است چرا دنبال واکسن نيست؟ سپس مشکلات را گفتند که ايران پول ندارد يا اينکه پول دارد و منتقل نمي‌شود، يا اينکه منتقل مي‌شود و آمريکا هم اجازه مي‌دهد. به هرحال يک بساطي را به راه انداختند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: من خواهش مي‌کنم که مردم توجه داشته باشند که در همان روزها و ماه‌هاي اوليه يکي از مسائل مورد نظر ما واکسن بود. اينکه شرکت‌هاي دانش‌بنيان از همان ابتدا کارشان را شروع کردند، به خاطر تاکيد بر ساخت واکسن بود و در عين حال بايد به دنبال خريد واکسن باشيم زيرا ممکن است يک تا دو ماه ديرتر به واکسن برسيم.

روحاني با بيان اينکه تمام تبليغاتي که مي‌شود، تبليغات نادرست و نارواست،افزود: ايران حتما دنبال واکسن داخلي است. چند شرکت دانش بنيان ما در اين زمينه تلاش مي‌کنند و انشاءالله به مقصد مي رسند اما همزمان براي خريد واکسن خارجي تلاش کرديم.

وي گفت: حتما آمريکايي‌ها براي ما مشکل درست کردند و هيچکس در اين قضيه ترديد نکند، نه تنها در واکسن، دارو و مواد غذايي بلکه شما مواردي پيدا نمي‌کنيد که ما چيزي بخواهيم از خارج کشور خريداري کنيم و در آنجا آثار خباثت و رذالت آمريکا را نبينيم. هر مورد خريد و صادرات و هرچه روي آن ‌انگشت بگذاريد، مي‌بينيد که فعاليت خبيثانه و رذيلانه آمريکا وجود دارد.

وي افزود: ما يک پولي آماده کرديم تا از طريق يک بانکي بدهيم و واکسن بخريم، پول هم آماده بود اما آنها گفتند اول بايد اوفک آمريکا اجازه رسمي بدهد و تا او اجازه ندهد ما پول قبول نمي‌کنيم. آنها مردم و سازمان بهداشت جهاني را ترسانده‌اند.

رئيس‌جمهور گفت: ما خواستيم يک پولي را منتقل کنيم، آن کشور هم قبول کرده و اوفک هم گفته اشکالي ندارد اما مي‌گويند اين پول اول بايد در يک بانک آمريکايي بيايد و از بانک آمريکايي منتقل شود. خُب چه کسي به شما اعتماد مي کند؟ شما هرکجا پول ما را پيدا کرديد دزديديد، شما که در دزدي معروفيد، ما چطور به يک دزد اعتماد کنيم؟

روحاني تاکيد کرد: اين مساله راه‌هاي مختلفي داشت، من خودم در نامه به بانک مرکزي چند راه معمولي پيشنهاد کردم، بانک مرکزي هم آن راه‌ها را رفت اما نگذاشتند. مردم فکر نکنند ما مشکل نداريم. اينکه مقام معظم رهبري فرمودند تحريم را بي اثر کنيد، ما لحظه به لحظه داريم اين کار را مي‌کنيم نه ساعتي. هر لحظه که جنسي از کشور صادر شود و هرلحظه که جنسي وارد کشور ‌شود و هر لحظه که پولي منتقل شود، شما بدانيد که آنجا ساعت‌ها با تحريم جنگيده و مبارزه شده است. يعني ما رفتيم که تحريم را بي اثر کنيم و آن را بي اثر هم کرديم.

وي اظهار داشت: با همه توان و تلاش اقدامات لازم براي تامين اعتبار و انتقال انجام گرفته است و ما هر کجا واکسني باشد و مورد اعتماد و اطمينان باشد و وزارت بهداشت و درمان ما بگويد اين واکسن مورد اعتماد است، حتماً خريداري مي‌کنيم و پول آن را با هر شرايطي که مي‌توانيم منتقل مي‌کنيم.

رئيس‌جمهور گفت: اما ما حاضر نيستيم مردم کشور ما دوره آزمايشي يک واکسن غير معتبر را بگذارنند. يک شرکتي يک واکسني درست کرده است و الان مي‌خواهد تمرين کند و قصد دارد اين واکسن را به برخي کشورها بفرستد تا دوره تست اين واکسن را بگذارند. چنين کاري را وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمي‌دهد.

روحاني گفت: هر کجا يک شرکت و واکسن معتبري وجود داشته باشد، ما وسيله حمل و نقل و نگهداري آن را داريم.

وي با بيان اينکه ما در خريد واکسن مشکل داريم اما از مشکل عبور مي‌کنيم،تاکيد کرد: گاهي اوقات در برخي رسانه‌ها مي‌گويند ما نفهميديم مسئولين چه مي‌گويند، بالاخره تحريم براي خريد واکسن و دارو مشکل هست يا نيست؟ بله تحريم براي دارو و هر چه مي‌خواهيم وارد کنيم مشکل است اما ما عبور مي‌کنيم، روزانه عبور مي کنيم.

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: من کاري ندارم که آيا FATF در اين مساله موثر است يا موثر نيست. ما وارد بحث FATF نمي‌شويم. دولت 4 لايحه دارد که دو لايحه آن تصويب شده و دو لايحه ديگر مانده است، که هم دولت و هم مجلس تصويب کردند و در مسير رسيدگي است و ما مي‌خواهيم آن دو لايحه تصويب شود. بنابراين FATF يک مقوله‌اي است که بايد سر جاي خود بحث شود.

روحاني افزود: ما مشکلات داريم اما اين مشکلات مانع از فعاليت و اقدامات ما نيست. ممکن است يک چيزي گران‌تر در بيايد و با تأخير انجام بگيرد اما حتماً اين کار انجام خواهد شد.

وي تاکيد کرد: روزي که ما واکسني را خريديم و وارد کشور شد، بايد به دقت به مردم گزارش داده شود که چند واکسن وارد شده است و به چه افرادي تزريق شده است. زيرا در غير اينصورت يک بازي ديگري شروع مي‌شود و مي‌گويند واکسني را وارد کردند، به فلان گروه تزريق کردند و به فلان گروه ديگر تزريق نکردند.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: اولويت ها براي تزريق واکسن مشخص است. آنهايي که بيماري زمينه‌اي دارند، آنهايي که سن‌شان بالاست و کادر درمان در اولويت هاي ما هستند. اين موضوع به دقت بايد مشخص و روزانه هم به مردم توضيح داده شود. دشمنان ما هر روز دنبال اين هستند که يک بهانه پيدا کرده و از اين مساله سوء استفاده کنند.

روحاني تاکيد کرد: در فصل زمستان وارونگي هوا را داريم که مي‌تواند موثر باشد و ذرات معلق هم مي‌تواند در نقل و انتقال ويروس موثر باشد و هم مي‌تواند در سيستم ايمني بدن تاثير منفي بگذارد. بنابراين براي ما مهم است که در اين ايام نسبت به آلودگي هوا حساس باشيم، قانون و مقررات داريم، طبق قانون عمل مي‌شود، استانداران مسئوليت دارند و برخي موارد که مورد تاکيد بوده، امروز در جلسه مورد تصويب و تاکيد قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: پاندومي کرونا يک بيماري عادي نبود و نيست، يک بيماري بود که در تمام ابعاد مختلف زندگي اجتماعي تاثير گذاشت. يعني در مسائل فرهنگي، ورزشي، اقتصادي و علمي و آموزش و پرورش اثرگذار بود. براي اينکه تاثير اين بيماري را بتوانيم کاهش دهيم نياز به هماهنگي و همکاري همه جانبه داريم.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما امروز خوشحاليم که همه دست به دست هم دادند يعني نيروهاي مسلح، بسيج، سپاه، هلال احمر، نيروي انتظامي، صدا و سيما، قواي سه گانه و در راس آن کادر درمان ما تلاش کردند. تنها اين هماهنگي و همکاري و يک صدايي و هم‌افزايي است که ما را به نتيجه مي‌رساند؛ اين يک بيماري خاصي است و مشکلات فراواني را درست مي‌کند. الحمدالله بخش اقتصاد و ديگر بخش‌ها تلاش مي‌کنند تا ما بتوانيم نيازمندي‌هاي معيشتي مردم را تامين کنيم.

روحاني با بيان اينکه امروز شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيازمندي‌هاي وزارت بهداشت را تأمين کنند،افزود سبک زندگي که امروز تغيير کرده است، بخشي از اين تغيير دائمي خواهد بود و بخشي از اين تغيير هم از بين مي‌رود. اساساً سبک زندگي در بهداشت باعث شد که مردم توجه ويژه‌اي به بهداشت داشته باشند.

وي ادامه داد: اين بيماري باعث شد که ما به فضاي ديجيتال بيشتر تکيه مي‌کنم، اين دائمي است و براي هميشه باقي مي‌ماند. ما بايد دولت را الکترونيک کنيم، بايد اقتصاد ديجيتال داشته باشيم و بايد انجام خدمات به صورت چهره به چهره را کم کنيم. برخي از اين موارد دائمي است و ادامه پيدا مي‌کند و برخي هم موقت است. ما اين تغيير سبک زندگي در ماه‌هاي پيش‌رو را حتما بايد با همين شدت ادامه دهيم.

رئيس‌جمهور گفت: عمر ويروس کرونا در کشور ما از ده ماه گذشته، ضعيف نشده است و جهش پيدا کرده است. ما بايد تلاش کنيم که مسير ابتلا و فوت نزولي شود که اين کار در حال انجام است اما اين نبايد تبديل به عادي انگاري شود. اگر به محض اينکه شرايط کمي آرام شود و ما احتياط‌ها را کنار بگذاريم، باز دو هفته ديگر مبتلا مي‌شويم و همين بساط پيش مي‌آيد. بنابراين همان کاري که براي همه پروتکل هاي بهداشتي شروع کرديم را بايد ادامه دهيم.

روحاني خاطرنشان کرد: اين روزها خيلي بحث مي‌شود که اين ويروس در اروپا جهش پيدا کرده و اينکه آيا وارد کشور شده است يا خير؟ ما بايد تلاش کنيم و اجازه ندهيم وارد کشور شود و اگر وارد شد، راه درمان هماني است که تا امروز داشتيم يعني براي آن ويروس باز هم فاصله‌گذاري نياز داريم. تمام پروتکل ها را بايد دقيق‌تر و بيشتر اجرا کنيم.

وي با بيان اينکه اميد ما به آينده بايد تقويت شود و نبايد مردم را مايوس کنيم،افزود: به هر حال بشر در مقابل اين ويروس پيروز مي‌شود. يک واکسن مطمئن مي آيد و از اين شرايط عبور مي‌کنيم حالا ممکن است سه تا ۶ ماه ديگر اين اتفاق بيافتد. اميد به آينده بايد همواره مد نظر ما باشد. ما حتما به يک واکسن باکيفيت داخلي و خارجي مي‌رسيم و اين ويروس مهار خواهد شد.

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: افزايش فعاليت اقتصادي و کار و توليد نکته ديگر است. تلاش براي آموزش در فضاي مجازي انجام مي‌شود اما فعاليت اقتصادي و توليد ما بايد به سرعت ادامه پيدا کند. در کنار آن هم لازم است که حوزه و بهداشت و درمان هم تقويت شود، هم از لحاظ تجهيزات، هم از لحاظ استخدام پرستار و هم از لحاظ اينکه ما بتوانيم مشکلات کادر درمان را حل کنيم.

روحاني گفت: تقويت کادر درمان و فعاليت اقتصادي به عنوان دو اصل و دو موضوع بايد مدنظر باشد تا بتوانيم از اين ايام سخت عبور کنيم.

 

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html